Lucka 3

Pepparkakspannacotta (4 personer)

 

Pannacotta;

 

5 dl vispgrädde
0,5 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskrydda
3 st gelatinblad

 

Gör såhär;

 

Börja med pannacottan. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Blanda socker och vaniljsocker i en kastrull. Häll på grädden och rör om. Låt blandningen koka upp under omrörning och koka 1-2 minuter, rör om då och då så att inget bränns. Dra av kastrullen från plattan, pannacottan får inte koka när du lägger i gelatinbladen. Smaka gärna av. Krama ur allt vatten ur gelatinbladen och lägg den i den varma pannacottan. Rör om ordentligt och fördela gräddblandningen i 4 st skålar. Ställ i kylen i minst 4 timmar eller till serveringstillfället.

 

Glögg-gelé (4 personer)

 

1 dl valfri glögg
1 gelatinblad

 

Gör såhär;

 

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i 5 minuter. Koka försiktigt upp glöggen och dra kastrullen från sidan. Rör ner bladen så att de smälter, låt svalna ett par minuter och fördela detta över pannacottan. Låt gärna pannacottan stå ca 2 timmar i kylen innan du häller på blandningen.

 

Bild och recept härifrån


Kommentarer
Postat av: MATILDA

mums :D

2014-12-15 @ 13:58:36
URL: http://matildays.se
Postat av: Divorce your horse

God Jul :)

2014-12-24 @ 10:47:33
URL: http://divorceyourhorse.blogg.se



   Läs innan du kommenterar!

   Fotografering & Redigering
   - Alla bilder på bloggen är tagna av mig och om annat så skriver jag det
    - Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS5
    - Jag fotar med min Canon EOS 700D

   Annat
    - Jag vill gärna veta om tävlingar m.m
    - Kom ihåg att du aldrig är 100% anonym, med andra ord jag vet var din postlåda bor
    - Kommentera gärna och räkna med att få en kommentar tillbaka!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback